5.3.1. Kehys (frame)

Yksinkertaisin ohjain on ns. kehys frame. Ne piirtyvät ikkunaan väritettyinä suorakulmioina, joissa voi olla kolmiulotteiset reunukset. Kehyksiä käytetään yleens& auml; muiden ohjaimien kokoamiseen yhteen, eli kehyksen sisään kootaan muita ohjaimia. 

Kehyksissä yleisimmin käytetyt optiot ovat

-anchor

määrittelee kehyksen paikan ikkunan tai toisen kehyksen sisällä. Ohjaimen voi sijoittaa ikkunan tai kehyksen sisällä ylös keskelle (n), ylös oikealle (ne), oikealle (e), alas oikealle (se), alas (s), alas vasemmalle (sw), vasemmalle (w), ylös vasemmalle (nw) tai keskelle (center).

-relief

määrittelee reunuksen muodon. Valittavat vaihtoehdot ovat nostettu (raised), upotettu (sunken), litteä (flat), uurrettu (groove) sekä terävä reuna (ridge).

-borderwidth

määrittelee reunuksen leveyden.

-background, -bg

määrittelee taustavärin.

-foreground, -fg

määrittelee edustan värin

-height

määrittelee kehyksen korkeuden.

-width

määrittelee kehyksen leveyden.

 

Esimerkkikoodi

frame .relief1 -width 15m -relief raised -borderwidth 4

frame .relief2 -width 15m -relief sunken -borderwidth 4

frame .relief3 -width 15m -relief flat -borderwidth 4

frame .relief4 -width 15m -relief groove -borderwidth 4

frame .relief5 -width 15m -relief ridge -borderwidth 4  

luo ikkunaan viisi kehystä, joissa on erilaiset reunukset (kuva 5.5). Optiolla -flat tehty suorakaide ei näy, koska oletuksena kehyksestä tehdään saman värinen kuin tausta sta.

 

Kuva 5. 5. Esimerkki kehyksen käytöstä.


previous gif next gif
Luk-tutkielma: Tcl/Tk -opiksi ja iloksi.